Voor professionals
- Voor dit gesprek hebben jullie 10 minuten gepland.
- Kies twee deelnemers die het gesprek als medewerkers van Kind en Gezin voeren.
- Bereid het gesprek gezamenlijk voor.
De context van land X
Jullie werken bij de organisatie Kind en Gezin in land X. In dit land staat de ontwikkeling en opvoeding van kinderen centraal. De samenleving gelooft dat cognitieve ontwikkeling de basis vormt voor succes en vooruitgang. Onderzoek laat zien dat kinderen die al op jonge leeftijd intellectueel worden gestimuleerd, later productieve en waardevolle volwassenen worden.
Het onderwijssysteem
Om dit doel te bereiken, gaan kinderen in land X al vanaf hun tweede levensjaar naar school. Zij volgen dagelijks onderwijs van 9.00 tot 17.00 uur. Daarnaast krijgen alle kinderen huiswerk, ook de jongste. Ze besteden hier minimaal één uur per dag aan, met extra opdrachten in het weekend.
Ouders worden actief betrokken bij het leerproces. Zij begeleiden het huiswerk en maken leren tot een vast onderdeel van de opvoeding.
Kinderen die minder worden uitgedaagd of hun huiswerk niet maken, lopen volgens onderzoek ontwikkelingsachterstanden op. Daarom is spelen officieel verboden. Spelen wordt beschouwd als iets wat de cognitieve groei belemmert en het leerproces verstoort.
De situatie van het gezin
De ouders van dit gezin zijn de afgelopen maanden meerdere keren aangesproken door de leerkrachten. Er bestaan zorgen over de ontwikkeling van de kinderen.
De ouders vinden dat er te veel huiswerk is en dat het niet altijd lukt om alles af te krijgen. De kinderen weigeren vaak om thuis te werken: de jongste huilt bij het zien van schoolwerk en de oudste krijgt driftbuien. Dit leidt regelmatig tot conflicten, waardoor het huiswerk niet afkomt.
De visie van Kind en Gezin
Volgens jullie ervaring is het belangrijk dat kinderen uit andere landen snel leren functioneren binnen het schoolsysteem van land X. Huilen wordt genegeerd en driftbuien worden gestopt. Het doel is dat kinderen zich aanpassen en gewenst gedrag laten zien.
Ouders die deze aanpak niet volgen, krijgen direct de boodschap dat zij hun opvoeding moeten aanpassen aan de normen van land X. Van hen wordt verwacht dat zij het belang van leren volledig ondersteunen en ervoor zorgen dat hun kinderen zonder weerstand meedoen aan het onderwijsprogramma.
Beoordeling van ouderbetrokkenheid
Tijdens het gesprek maak je een inschatting van de betrokkenheid:
- Voldoende betrokken: ouders begeleiden actief, tonen motivatie en werken samen met school.
- Onvoldoende betrokken: ouders tonen weerstand, Willem spelen niet opgeven of weigeren ondersteuning.
Acties en maatregelen
- Je geeft tijdens dit gesprek direct de acties en maatregelen weer:
- Zijn ouders voldoende betrokken, dan rond je het gesprek af.
Zijn ouders onvoldoende betrokken, dan geef je aan dat maatregelen volgen. Kind en Gezin stelt dan verplichte opvoedondersteuning in. Drie keer per week komt een begeleider twee uur langs om de kinderen te helpen en hun ontwikkeling te stimuleren. Hierbij dienen ouders aanwezig te zijn. Deze opvoedondersteuning begint morgen.
Gaan ouders niet akkoord, dan geef je aan dat je gaat melden bij het meldpunt Onveilig Opgroeien. Dit meldpunt houdt toezicht en kan, als dat nodig is, beslissen dat de kinderen door de week bij een pleeggezin verblijven om hun ontwikkeling te waarborgen.
