Casus Spelen of leren voor professionals

Opdracht

Kies twee deelnemers die het gesprek gaan voeren. Bereid samen het gesprek voor, richt de tafelopstelling in en haal vervolgens de ouders uit de wachtruimte voor het gesprek.

Situatie

Jullie werken bij de organisatie Kind en Gezin in het land Cognitia. Deze organisatie voert regelmatig gesprekken met gezinnen om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Nieuwe gezinnen die naar Cognitia zijn verhuisd, worden standaard uitgenodigd voor een gesprek. Vandaag ontvangen jullie een gezin met twee kinderen: een dochter (7 jr.) en zoon (2,5 jr.). Ze wonen sinds enkele maanden in Cognitia. Voor dit gesprek is tien minuten gepland.

De context van Cognitia

In Cognitia staat de cognitieve ontwikkeling van kinderen centraal. De samenleving gelooft dat leren de sleutel is tot succes en maatschappelijke vooruitgang. Onderzoek laat zien dat kinderen die vroeg worden gestimuleerd, later productiever en waardevoller zijn voor de samenleving.

Het onderwijssysteem

Kinderen volgen vanaf hun tweede levensjaar dagelijks onderwijs van 9.00 tot 17.00 uur. Het onderwijs is intensief. Kinderen krijgen dagelijks huiswerk van minstens een uur en extra opdrachten in het weekend. Ouders spelen hierin een actieve rol: zij begeleiden het huiswerk en maken leren tot een vast onderdeel van de opvoeding.
Spelen is officieel verboden. Spelen wordt gezien als tijdverspilling die de cognitieve groei belemmert. Kinderen die minder worden uitgedaagd of hun huiswerk niet maken, lopen volgens de lokale normen een ontwikkelingsachterstand op.

De visie van Kind en Gezin

Volgens jullie organisatie is het belangrijk dat kinderen uit andere landen zich snel aanpassen aan het schoolsysteem van Cognitia. Emoties zoals huilen of boosheid worden gezien als ongewenst gedrag dat ferm moet worden gecorrigeerd.
Van ouders wordt verwacht dat zij het belang van leren volledig ondersteunen en hun opvoeding aanpassen aan de lokale normen.

Beoordeling van ouderbetrokkenheid

Tijdens het gesprek beoordelen jullie de houding van de ouders:

  • Voldoende betrokken: ouders tonen motivatie, begeleiden actief en werken samen met school.
  • Onvoldoende betrokken: ouders tonen weerstand, benadrukken het belang van spelen of weigeren ondersteuning.

Acties en maatregelen

Daarna zet je één van de volgende acties in:

  1. Zijn ouders voldoende betrokken, dan rond je het gesprek positief af.
  2. Zijn ouders onvoldoende betrokken, dan geef je aan dat er vanaf morgen verplichte opvoedondersteuning volgt: drie keer per week komt een begeleider twee uur langs. Ouders moeten daarbij aanwezig zijn.
  3. Gaan ouders niet akkoord, dan kondig je aan dat er een melding wordt gedaan bij het meldpunt Onveilig Opgroeien. Dit meldpunt houdt toezicht en kan beslissen dat de kinderen tijdelijk in een pleeggezin verblijven om hun ontwikkeling te waarborgen.